Медулич В. В.,
„Немає нічого сильнішого за ідею, час якої настав”
В. Гюго
Вступ. Природа дитини змінюється під
впливом інформаційного світу.
Сучасні діти живуть в інформаційному світі.
Їх оточують ноутбуки, комп’ютери, планшети, смартфони. Частина їх думок постійно
перебуває в Інтернеті. В цьому світі діти грають в цікаві ігри, слухають
музику, спілкуються в соціальних мережах, передивляються відео на YouTube – тут є розваги на
всі смаки, тому він такий привабливий. Це середовище змінює природу дитини. Це
означає, що ми маємо змінювати свої підходи в навчальному процесі. В Інтернеті
необхідно запропонувати дітям альтернативний світ – світ знань, і навчити користуватися
мережею для їх здобуття. Створенням такого адаптованого для навчання світу
маємо зайнятися ми – професіонали навчання.
В реальному навчальному процесі ми дуже
обмежені в часі і частина дітей не встигає засвоювати матеріал у визначених
часових рамках. Неважливо з яких причин
це відбувається, але це - реальність. Ці діти мають доучуватися самостійно.
Проте якраз вони найменше здатні самостійно вивчати навчальний матеріал.
Ось
яскравий приклад, що ілюструє цю тенденцію. Після уроку
алгебри в 7 класі підходить до мене учениця, яка хворіла 2 тижні: «Василь
Васильович, поки мене не було, ви вивчили багато нового матеріалу - поясніть мені його, будь ласка.» Дитина
абсолютно впевнена, що за 10 хвилин перерви я можу їй пояснити 3 параграфи.
Максимум, що я можу зробити, - це порадити порядок самостійної роботи з
підручником. Дівчина ввічливо мене вислухала й каже: «А я не розумію за
підручником, я розумію лише тоді, коли ви пояснюєте».
Частина дітей не вміє осмислити текстову інформацію з підручника – їм потрібна адаптація навчального матеріалу у вигляд, зручний для сприйняття. Саме цим і займаємося на уроках ми, вчителі. Для надання персональної допомоги цим дітям учителю потрібний помічник. Я розробив такого помічника-консультанта у вигляді системи відео уроків, які опубліковані на сайті У Класі, пов’язаному з каналом You Tube UklasiUa.
Сайт-консультант
Розглянемо структуру сайту. Його зміст
розділений на курси: наприклад, Математика 6 клас, Алгебра 8 клас і т. п.. Курс
– це сукупність тем, що охоплюють всю навчальну програму певного класу. Кожна
тема містить один або декілька відео уроків.
Статистика стверджує, що середня тривалість
перегляду одного відеоролика на YouTube
становить близько 3 хвилин. Тому мій відео урок – це короткий
ролик в середньому на 2-4 хвилини. Його тривалість залежить ще й від віку
учнів: старшим школярам пропонуються іноді триваліші пояснення.
Діти шукають відео за конкретними запитами,
тому, як правило, один урок - це пояснення одного вміння, одного виду вправ, чи
взагалі однієї вправи, це відповідь на одне конкретне питання навчальної
програми. Відео урок починається відразу з суті, без вступів, оскільки користувачі
Інтернету більшість роликів закривають в перші 10 секунд. Якщо за перші секунди
дитина не відчула, що в ролику міститься відповідь на її питання, то вона його
закриває. Тому немає потреби в цих роликах розміщувати мотивацію, оскільки їх
переглядають діти, що мають чітко усвідомлене питання, тобто вже вмотивовані.
Особливістю сайту є системність і повнота
охоплення матеріалу шкільної математики. Це відеодовідник зі способів
розв’язування задач. У відеоуроках викладається весь навчальний матеріал від 5
до 11 класів. До того ж, він подається у звичному для дітей вигляді: це уривок
пояснення вчителя з уроку, прямо з класу. Дитина в зручний для себе час, в
комфортній домашній обстановці, в підходящому темпі, при необхідній кількості
повторень має можливість досконало розібратися з будь-яким питанням шкільної
математики. Вчитель з відео ніколи не роздратується, ніколи не втомиться
пояснювати і ніхто не посміється, якщо учень повільно засвоює. Відеоуроки
забезпечують максимальний психологічний комфорт у навчанні.
Даний ресурс корисний для дітей. Багато учнівських
коментарів до уроків підтверджують, що відео їм допомогли зрозуміти навчальний
матеріал. Про це свідчить і статистика каналу UklasiUa на YouTube, що пов'язаний з
сайтом. Канал зібрав понад 17 мільйонів переглядів і більше 115 тисяч підписників, причому його популярність
зростає. У КЛАСІ можна використовувати для організації перевернутого навчання.
Відеоуроки доцільно використати як додатковий до підручника навчальний засіб.
У КЛАСІ - це навчальний ресурс, який може
стати помічником учителя в підвищенні ефективності навчально-виховного процесу.
Персоналізація навчального процесу
Урок у
п’ятому класі. Після перевірки домашньої роботи клас переходить до вивчення
нового матеріалу. Я починаю першу фразу пояснення і бачу, як з передостанньої
парти встає дівчинка. Вона підходить і протягує мені свій робочий зошит:
"Василь Васильович, перевірте мою домашню роботу". Я питаю: «Крістіна, а ти не перевіряла
домашню роботу разом з дітьми?» П’ятикласниця мого питання не сприймає: домашню
роботу вона виконала, виконала старанно і заслужила на високу оцінку чи хоча б
на похвалу. У погляді очікування. Я розумію, якщо цю роботу залишу неоціненою,
то дитина може втратити інтерес до предмету, тому я йду на компроміс і переношу
нашу справу на перерву. Дитина любить вчитися, але робить це тільки по-своєму,
абсолютно ігноруючи шкільні правила. Таких дітей стає в класах все більше.
Це яскрава
ілюстрація ще однієї сучасної тенденції освіти - персоналізації навчального процесу. Кожна
дитина потребує персонального плану вивчення математики. Вчитель такий запит
задовольнити не в змозі, але якщо залучити на допомогу інформаційно-комунікативні
технології, то вирішення проблеми набуває реальних обрисів.
Інформаційні технології – розумні. Використовувати
їх переважно для медіа супроводу уроку - марнотратно. Вони можуть виконувати цілий
ряд учительських функцій. Познайомимося з однією такою технологією, яка
використовує сервіси Google і дозволяє автоматизувати процес одержання зворотної інформації щодо
рівня сформованості умінь учнів.
Автоматизація аналізу рівня навчальних досягнень учнів
Одержання оперативної інформації щодо
засвоєння учнями матеріалу є однією з найскладніших проблем навчального
процесу. Кардинально її вирішити можна, поєднавши тестові технології та хмарні
сервіси. Ми одержуємо можливість не тільки перевірити рівень сформованості
умінь учнів, але й проаналізувати його буквально на уроці.
Компанія Google пропонує цілий ряд хмарних
сервісів, зокрема, Google Form. Цей сервіс
призначений для створення опитувань, але його можна пристосувати для розробки
математичних тестів. Вони вбудовуються в будь-який сайт або до них надається
доступ за допомогою посилання. Учні на уроці завантажують ці тести на свої
смартфони чи планшети, виконують і відсилають на сервер, що відразу видно на екрані.
Справа в тому, що сервіс поєднує кожну форму з таблицею Google, в якій одразу
відображаються результати виконання тесту учнями. Проявивши трохи терпіння,
таблицю можна запрограмувати на перевірку правильності виконання роботи. Тоді
вона покаже і рівень знань кожного учня, і рівень засвоєння класом кожного
питання тесту. Це дає можливість учителеві оперативно реагувати на проблеми,
які виникають в дітей з навчальним матеріалом.
Таку форму роботи можна використовувати на
кожному етапі уроку, коли вчителю потрібна зворотна інформація від класу:
-
при перевірці домашньої роботи:
створюється тестова робота за домашніми вправами;
-
перед вивченням нового матеріалу:
вчитель може виявити готовність класу до його сприйняття, при необхідності
опрацювати питання, що викликає в дітей труднощі;
-
при перевірці первинного засвоєння
нового матеріалу.
Ми розглянули технологію, яка автоматизує
невеличку частинку роботи вчителя – перевірку учнівських робіт, причому розумна
програма робить це оперативніше, а тому ефективніше від учителя. Вчитель,
звільнений від рутинної роботи, на підставі запропонованого таблицею Google аналізу,
обґрунтовано приймає рішення щодо подальшого напряму навчального процесу. Його
діяльність стає ефективнішою. Цей приклад наближено ілюструє можливості
інтелектуальних технологій в навчальному процесі.
Мережа пропонує багато цікавих ресурсів,
які можна використовувати на благо навчальної справи, але більшість з них вимагає
реєстрації класу. Створення акаунтів забирає немало часу, крім того, дані цих
акаунтів не пов’язані між собою, ними незручно користуватися – і виникає питання
доцільності використання цих ресурсів. Необхідно пам’ятати, що в будь-яку
навчальну технологію включені не тільки учні, але й учителі. Якщо підготовка
занять за певною технологією вимагає надмірно багато зусиль, часу від учителя,
то вона нежиттєздатна. Кожен вчитель на власному досвіді переконався, як багато
часу забирає підготовка матеріалів для організації групової роботи на уроці чи
застосування тестової перевірки навчальних досягнень учнів. Якось одна моя
колега після відкритого уроку із застосуванням ІКТ похвалилася, що для
підготовки такого уроку їй знадобився тиждень напруженої роботи. Хіба ми маємо
можливість витрачати стільки часу на кожний урок?! Саме тому основою
навчального процесу й досі залишається традиційний комбінований урок, не зважаючи
на те, що на педагогічних форумах ми
постійно обговорюємо нові навчальні технології.
Чим же ж нам можуть допомогти
інформаційно-комунікативні технології? Відповідь очевидна: автоматизацією
навчального процесу. Автоматизація у виробництві приводить до різкого
підвищенні продуктивності праці. Нема підстав вважати, що в навчальній роботі
діють інші закономірності.
Що хоче вчитель від ІКТ?
Постарайтесь одержати те, що ви хочете, або ж
будете вимушені
захотіти те, що ви одержали.
Бернард Шоу
Технології, про які я веду мову, я би
назвав інтелектуальними, а інформаційно-комунікативні технології є тільки їх
основою.
Отже, програмісти створили немало цікавих
навчальних ресурсів. Вчителі активно шукають способи їх впровадження в
навчальний процес. Але треба пам’ятати, що ці ресурси створюють хоча й дуже
розумні люди, але не спеціалісти навчальної справи. Настав час учителям чітко
сформулювати свої потреби, свої вимоги до навчальних ресурсів. Розробити власні
стандарти для інформаційно-комунікативних технологій і запропонувати їх
програмістам. Саме справа професіоналів навчального процесу розробити такі
стандарти. Я хочу озвучити деякі обов’язкові якості навчальних ресурсів для
того, щоб започаткувати серйозне обговорення цього питання в педагогічній
спільноті.
Зараз дуже популярно поєднувати навчальний
сайт з базою даних користувачів, додавати можливості спілкування, дистанційної
співпраці, обміну файлами. Це називається навчальним середовищем.
Отже, вчителю потрібне віртуальне навчальне
середовище – ВНС. Проаналізуємо функції, які має виконувати це середовище. Це
має бути адаптована модифікація учительських функцій: пояснення,
консультування, спостереження за учнями, вивчення результатів їх навчальної
діяльності, планування навчального процесу, формування вмінь та навиків.
Обговоримо функції ВНС.
Пояснення
навчального матеріалу. Це може бути система відео
уроків (як, наприклад, сайт "У Класі" чи "Академія Салмана Кана").
Діагностика
і планування. ВНС має містити набір діагностичних
тестів. Учень виконує такий тест, а розумна програма аналізує його результати і
видає рекомендації щодо плану вивчення навчального матеріалу. Цей план
публікується у власному аканті учня. Причому він має можливість його
редагувати: додавати ті питання, які він сам чи за рекомендацією вчителя хоче
опрацювати. Таким чином, реалізується персоналізація навчання. Причому,
діагностика і складання персонального плану вивчення предмету (ППВП) може
відбуватися автоматично, без участі учителя, хоча він також має можливість
вносити корективи в цей план. ВНС має давати доступ до ППВП учнів у вигляді
спеціальних таблиць, з допомогою яких ці плани аналізуються: має бути ясна
статистика. Вчитель має бачити учнівські потреби. Це сприятиме оптимальному
плануванню навчального процесу у класі.
Моніторинг
навчальних досягнень учнів. Система тестів з усіх
питань навчальної програми дозволить постійно спостерігати за рівнем освоєння
навчального матеріалу учнями. Результати моніторингових тестів мають
автоматично вносити корективи в ППВП. Ця інформація дає безцінний матеріал
ученим для глибшого вивчення закономірностей навчального процесу.
Формування
вмінь і навиків учнів. Цю функцію можуть виконати
електронні тренажери, включені до ВНС. Причому, є можливість сумістити
тренування з моніторингом, діагностикою і плануванням, поєднавши тренажер з
відповідними розділами аканта учня. Наприклад, учень тренується множити
звичайні дроби. В тренажер закладається проста перевірка: якщо дитина правильно
виконує 6 прикладів підряд – це означає, що вона навчився, і цей факт приводить
до змін у результатах моніторингу НДУ і в персональний план вивчення предмета. Сам тренажер пропонує перейти
до відпрацювання більш складних вправ чи до іншої теми з персонального плану. Таким чином, електронний тренажер стає
віртуальним репетитором учня. Це означає, що кожний учень має не тільки свого
вчителя, але й персонального віртуального репетитора. Особливо я наголошую на
тому, що вчитель одержує потужний навчальний інструмент, застосування якого не
вимагає від нього додаткового робочого часу.
Отже, що потрібно вчителю? Вчителю
потрібний ресурс, який би давав доступ до всіх вказаних функцій з допомогою
єдиного акаунту, однієї реєстрації.
Комп’ютерні програми для комплектування
елементів нашого ВНС вже існують. Але вони дуже різноманітні і потребують
суттєвої доробки, щоб стати ефективними навчальними засобами. Це виводить нас
на питання єдиних стандартів електронних навчальних ресурсів.
Учительські стандарти
ВНС складається з окремих елементів:
-
сайт, на якому публікуються
загальнодоступні матеріали ВНС і через
який користувачі здійснюють доступ до персональних акантів;
-
база даних, в якій зберігаються і
навчальні матеріали, і персональна навчальна інформація користувачів;
-
віртуальний простір для збереження
файлів;
-
програма для тестування – тестер;
-
програма для формування вмінь і
навичок – електронний тренажер
Програми для створення тестів і проведення
тестування програмісти називають тестерами. Він може працювати в двох режимах:
тестування – режим доступний для учнів, редагування – режим для вчителя, який
створює тест. Ще одним елементом тестера є база даних, в якій зберігаються
тексти тестових завдань і результати тестування учнів.
Розглянемо вчительські вимоги щодо таких
програм.
Найбільш відомі програми цього виду, якими
користуються українські педагоги, створені в російському сегменті Інтернету.
Тому нам потрібна українська програма-тестер,
яка має інтегруватися в наше ВНС. Вона повинна містити блок імпорту/експорту
даних, за допомогою якого створені тести й інформація акантів учителя та його
учнів можуть бути перенесені на нове місце. Уявіть ситуацію: вчитель довго
працює з певним тестером, розробив тести по цілим розділам навчальної програми,
в базі даних накопичена значна інформація про навчальні досягнення учнів. Але
вийшла більш досконала програма і вчитель хоче перейти на її використання, і
тут йому доведеться починати все спочатку: реєструвати класи, знову набирати ті
ж самі тести. Це недопустиме марнотратство часу й сил учителя. Дуже багато
тестів учителі набрали в текстовому редакторі Word. Тому було би найзручніше, щоб тестер умів імпортувати
тести із Word
і експортувати в документ Word. Цей редактор був би дуже зручним перехідником між різними тестерами.
Кожен математик витратив безліч годин на
введення формул в тести. Тому редактор формул в редакторі тестів приніс би
велике полегшення вчителям. Щодо видів тестів, то це питання добре розроблене
програмістами. Ми можемо просто ще раз констатувати, що нам потрібна можливість
створювати тести:
-
на вибір однієї правильної
відповіді;
-
на вибір кількох правильних
відповідей;
-
з відкритою відповіддю;
-
з відкритою відповіддю,
структурований;
-
на визначення послідовності кроків;
-
на вибір відповідності (логічні
пари).
Розробка тестерів і тренажерів у подальшому
має передбачати можливість їх інтеграції у віртуальне навчальне середовище. Взаємозамінність
елементів ВНС створить можливості для
його розвитку.
Розробка навчальних ресурсів, що містять
різноманітні навчальні ігри чи вправи, має передбачати інтеграцію з ВНС: шляхом
вбудови матеріалів ресурсу в навчальне середовище або використання акантів,
створених у навчальному середовищі.
Спільні проекти
Роби так, щоб не довелося переробляти
Повчання Володимира Мономаха
Вчителями створюється багато матеріалів у
електронному вигляді. Вони діляться з колегами своїми розробками: календарними
і поурочними планами, дидактичними матеріалами, методичними напрацюваннями. Ці
матеріали розміщуються на спеціальних
сайтах або на власних ресурсах. Вони розкидані в Інтернеті й неупорядковані. Ці
напрацювання мають різний формат і часто їх використання ускладнене.
Якби вчительські розробки відповідали
певним загальним принципам, то їх використання було би простішим і більш
ефективним. Перш за все, такі матеріали мають готуватися у вигляді Plug&Play. Прикладом такої
розробки може стати конкурс Математик місяця. Він призначений для організації
систематичної позаурочної роботи із здібними до вивчення математики учнями 5-6
класів. Одне з його завдань - підготовка учнів до олімпіади з математики. Всі
матеріали розміщені у вільному доступі в блозі Математична олімпіада і https://sites.google.com/site/hmarniservisy/.
Такі розробки бережуть робочий час учителя.
Нові технології навчання потребують
спеціальних навчальних засобів. Створити їх одній людині дуже важко. Якби для
цього об’єдналася група однодумців, яка виробила б певні технічні умови
навчальних матеріалів і працювала за спільним планом, то впровадження нових
технологій одержало б потужний поштовх.
Технічні умови проектів мають містити єдині
вимоги щодо створюваних матеріалів (змісту, форми) і методичні рекомендації
щодо їх створення (дистанційні курси, зразки, шаблони, алгоритми)
Я пропоную учительству взяти створення
навчального контенту у власні руки. Все одно кожен учитель створює якісь
навчальні матеріали. Залишилось лише стандартизувати вимоги до контенту і об’єднати
вчителів на спільній платформі. Нею може стати соціальна мережа (н., Facebook) чи Google Sites.
Підсумки
Стратегічно важливим напрямом розвитку освіти
є автоматизація навчального процесу. Це потужний інструмент в руках педагога,
який може кардинально вплинути на результативність шкільної освіти і умови
праці вчителя. Характер його роботи зміниться: вона стане більш ефективною,
інтелектуальною, оскільки вивільнить педагога від рутини.
Перспективним напрямом учительської
діяльності є створення загальнодоступних навчальних ресурсів, які можуть
інтегруватися в єдине середовище.
Нагальним стало питання вироблення певних
стандартів розробки навчальних ресурсів. Поширення цих стандартів направлятиме
розвиток інформаційно-комунікативних технологій в потрібному напрямі.
Мережеві об’єднання освітян створюють можливість для вчителів взяти у власні руки питання розвитку освіти. Вчителі
можуть, навіть без участі офіційних освітянських органів, кардинально змінювати
навчальний процес і характер своєї праці.
Хто краще може допомогти вчителю від самого
вчителя?! Шановні колеги, об’єднуймось
для сталого розвитку навчального процесу і українського суспільства!
Всіх запрошую до активного вироблення
учительських стандартів і участі в спільних проектах!
До зустрічі на теренах Інтернету!
2015 р.
Г-та "Математика", № 23, грудень 2015, с. 4-8.
Немає коментарів:
Дописати коментар